Landbouw: foto met verhaal

In de moderne samenleving wordt steeds meer gewerkt met visualisaties. Helaas gaat er bij het gebruik van visualisaties vaak veel mis. Veel onbegrip en misverstanden zijn gebaseerd op het feit dat mensen te snel interpreteren en te weinig vragen stellen. Bij deze opdracht is een foto het uitgangspunt voor goed en kritisch leren kijken en geografisch denken. Leerlingen leren in deze opdracht geen genoegen te nemen met de aangeboden informatie. Ze ontdekken wat er achter de aangeboden informatie zit.

De opdracht is geschikt voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

De gehele opdracht kan binnen een lesuur uitgevoerd worden.

Deze populaire foto-opdracht is rond de eeuwwisseling ontworpen door Leon Vankan en Joop van der Schee. De opdracht is geïnspireerd door ‘Reading Photographs’ opdrachten van David Leat en collega’s uit het boek ‘Thinking Through Geography’. Bij de update en uitbreiding van deze opdracht in 2025 zijn praktijkervaringen in het onderwijs met deze opdracht verwerkt.

Downloads