Complexe leeropdracht: Smeltende gletsjers

Deze complexe opdracht is ontworpen door Jan Karkdijk, aardrijkskundedocent aan het Calvijn College in Goes. Jan promoveerde in 2021 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op een proefschrift getiteld “Mysteries to support geographical relational thinking in secondary education”.

Het is belangrijk dat leerlingen zich als medewereldburgers betrokken weten bij de problematiek van klimaatverandering zoals die zichtbaar wordt in terugtrekkende Alpengletsjers. Het doel van de lessen met deze opdracht is dat leerlingen een beredeneerd oordeel kunnen geven over een mogelijke en veelgekozen maatregel om de smelt van de Alpengletsjers af te remmen. Wat moet men daar doen? Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over de situatie en met behulp van een geografisch redeneermodel een oordeel te geven.

Deze opdracht is een complexe redeneeropdracht, waarin hogere denkvaardigheden moeten worden ingezet. De opzet van de opdracht is gebaseerd op de principes van Hoffmann (2021) en het geografisch redeneermodel dat in Geografie (2024/6) is gepresenteerd. Naast het leerlingenmateriaal is er een Power Point voor het gebruik door de docent in de les om de leerlingen door de opdrachten te leiden.

  • Deze opdracht is geschikt voor het tweede leerjaar havo/vwo en sluit aan bij het onderbouwprogramma aardrijkskunde havo/vwo
  • De opdracht bestaat uit een docentendeel, leerlingendeel en Power Point
  • De opdracht kost ongeveer 5 lesuren

Downloads