Deze complexe opdracht is ontworpen door Jan Karkdijk, aardrijkskundedocent aan het Calvijn College in Goes. Jan promoveerde in 2021 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op een proefschrift getiteld “Mysteries to support geographical relational thinking in secondary education”.
Bedoeling is dat leerlingen vakinhoudelijke kennis opdoen over de verwachte klimaatverandering in Nederland, de onzekerheden daarvan, de scenario’s van het KNMI en de betekenis van dreigend overstromingsgevaar voor de inrichting van Nederland op de lange termijn aan de hand van de strategieën van Deltares. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over een dreigende situatie en wat de meest wenselijke strategie op lange termijn voor de inrichting van Nederland is.
Deze opdracht is een complexe redeneeropdracht, waarin hogere denkvaardigheden moeten worden ingezet. De opzet van de opdracht is gebaseerd op de principes van Hoffmann (2021) en een geografisch redeneermodel dat in Geografie (2024/6) is gepresenteerd. Naast het leerlingenmateriaal is er een Power Point voor het gebruik door de docent in de les om de leerlingen door de opdrachten te leiden. De leerlingen hebben vanwege de links naar informatie een laptop nodig voor deze opdracht.
- Deze opdracht is geschikt voor het derde leerjaar havo/vwo en sluit aan bij het onderbouwprogramma aardrijkskunde havo/vwo
- De opdracht bestaat uit een docentendeel, leerlingendeel en Power Point
- De opdracht kost ongeveer 6 lesuren